2017/9962 İhracatçılara Hususi Damgalı Pasaport Verilmesine
İlişkin Esaslar Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca; ihracat yapan firma
yetkililerine hususi damgalı(Yeşil) pasaport verilmesi ile ilgili koşullar
belirlenmiştir. İlgili Bakanlar kurulu kararına 24.10.2018 tarih ve 30575 sayılı resmi gazetede yer alan
İhracatçılara Hususi Pasaport Verilmesine İlişkin 214 Sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararı ile yeşil
pasaport alabilecek ihracatçılar daraltılmıştır. Bu makalemizin konusu son
daraltılmış şekli ile ihracatçıların sahip olabileceği hususi damgalı(Yeşil)
pasaport hakkında ki düzenleme oluşturmaktadır.
A- Yeşil Pasaport
Kimlere Verilir?
Yeşil pasaport, son 3 takvim yılı itibariyle, aşağıda
tabloda belirtilen tutarda ihracat yapan firma yetkililerine 5237 sayılı Türk
Ceza Kanunun 53. Maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen
bir suçtan dolayı 1 yıl veya daha fazla süre ile hapis cezasına yada affa
uğramış olsalar bile ; Devletin güvenliğine karşı suçlar , anayasal düzene ve
bu düzenin işleyişine karşı suçlar , zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkum olmamaları, ayrıca devletin
güvenliğine karşı faaliyettevbulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya
topluluklara üyelik, mensubiyet,iltisak yada bunlarla irtibatlarının
bulunmaması kaydıyla hususi damgalı (yeşil ) pasaport verilir.
B-Yeşil Pasaport Kaç
Yıl Süre İle Verilir?
Yeşil pasaport, son 3 takvim yılı itibariyle, ilgili her
takvim yılında ihracat yapmak şartıyla 3 yılda ortalama en az 1 Milyon ABD
Doları ihracat yapan firmaların ortakları ve çalışanlarına 2 yıl süre için
verilir. Firma ortakları tüzel kişi ise, bu tüzel kişilerin ortakları ve
çalışanları Yeşil Pasaport alabilir. Yeşil Pasaport alabilecek durumda bulunan
firma yetkililerinin eş ve çocuklarına yeşil pasaport verilmez.
C-Yeşil Pasaport
Almak İçin Ne Kadar İhracat Yapılmalıdır?
Son 3 yıl takvim yılı itibariyle, yıllık ortalama ihracat
tutarı aşağıdaki tabloda gösterilen firmalara aynı tabloda belirtilen sayıda
yeşil pasaport verilir:
|
3 Yıllık Ort.İhracat Tutarları (ABD Doları)
|
Verilecek Yeşil Pasaport Sayısı
|
|
1 Milyon -
10 Milyon
|
1
|
|
10 Milyon - 25 Milyon
|
2
|
|
25 Milyon - 50 Milyon
|
3
|
|
50 Milyon - 100 Milyon
|
4
|
|
100 Milyon Üzeri
|
5
|
D-Yeşil Pasaport
Verilecek Firmalar Nasıl Belirlenir?
İlgili Kararın 6. Maddesi ne göre;
1-İhracat yapan firmalar, resmi dış ticaret istatistikleri
esas alınarak Ekonomi Bakanlığınca belirlenir. Belirlenen firmalar, her yılın
15 Şubat tarihine kadar Ekonomi Bakanlığı Bölge Müdürlükleri ile İhracatçı
Birliklerine bildirilir.
2-Serbest bölgelerden yapılan ihracatlar dikkate alınır.
Ancak yurt içinden serbest bölgelere getirilerek üretim veya işleme faaliyetine
tabi tutulmadan yurt dışına yapılan satışlar dikkate alınmaz.
D-Yeşil Pasaport Almak İçin Nereye ve Nasıl Müracaat
Edilmelidir?
İlgili kararın müracat usulü başlıklı 8. Maddesi şu
şekildedir.
(1) Hususi damgalı pasaport müracaatı, İçişleri Bakanlığı ve
Ekonomi Bakanlığınca müştereken belirlenen talep formu aracılığıyla yapılır.
Müracaat sahibi tarafından eksiksiz olarak doldurulan ve imzalanan talep formu,
firmayı temsil ve ilzama yetkili kişi/kişiler tarafından da imzalanarak,
firmanın üyesi olduğu ihracatçı birliğine sunulur. Müracaat sahibinin firma
yetkilisi olduğunu ve talep formunu imzalayan firmayı temsil ve ilzama yetkili
kişi/kişilerin anılan yetkiyi haiz olduklarını tevsik etmeye yönelik belgeler
müracaat sahibi tarafından talep formuna eklenir.
(2) İhracatçı birliği, müracaat sahibinin firma yetkilisi
olduğuna ve talep formunu imzalayan firmayı temsil ve ilzama yetkili
kişi/kişilerin anılan yetkiyi haiz olduklarına dair ibraz edilen belgeleri
inceler. Talep formundaki tüm bilgilerin tam ve doğru olarak doldurulduğuna
ilişkin kontroller yapıldıktan sonra form, firmanın üyesi olduğu ihracatçı
birliği yönetim kurulu başkanı veya yetkilendireceği başkan yardımcısı
tarafından imzalanır.
(3) Eksiksiz olarak doldurularak imzalanan talep formu,
onaylanmak üzere bölge müdürlüğüne sunulur. Talep formundaki tüm bilgiler tam
ve eksiksiz olarak doldurtularak firmada pasaport alabilecek yetkili kişi
sayısı açısından da gerekli kontroller yapıldıktan sonra form, bölge müdürü
veya yetkilendireceği bölge müdür yardımcısı tarafından onaylanır.
(4) Müracaat, bölge müdürlüklerince onaylanan talep formu ve
gerekli diğer belgelerle birlikte şahsen yapılır.
5-Onaylanan formlarla birlikte Emniyet Müdürlüklerine
müracaat edilir.
Hususi damgalı pasaport alan firma yetkilileri, hususi
damgalı pasaport alabilme şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan
anlaşıldığı veya pasaportun geçerlilik süresi içerisinde bu şartlardan herhangi
birini kaybettiği tarihi izleyen 15 gün içerisinde hususi damgalı
pasaportlarını iade etmekle yükümlüdür. Bu durum, firma tarafından derhal formu
onaylayan bölge müdürlüğüne, bölge müdürlüğünce derhal pasaportu veren il
emniyet müdürlüğüne bildirilir ve pasaport emniyet müdürlüğünce iptal edilir. İade
yükümlülüğünü yerine getirmediği tespit edilen firma yetkililerine ve bildirim
yükümlülüğünü yerine getirmediği tespit edilen firmanın diğer yetkililerine on
yıl müddetle hususi damgalı pasaport verilmez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder