7 Ocak 2015 Çarşamba

Bir Öneri; Tekstil Teleflerinin Hurda Kapsamına Alınarak KDV ve Stopaj İndiriminden Faydalanmasının Sağlanması


Tekstil Teleflerinin Hurda Kapsamına Alınarak KDV ve Stopaj İndiriminden Faydalanmasının Sağlanmasının Gerekliliği;

 

Üzerinde uzlaşmaya varılan geri dönüşüm tanımlarından birisi de, "doğal kaynakların en verimli şekilde kullanılmasını sağlayacak, gelecek kuşaklara potansiyel kaynakların mümkün olabilen en fazla miktarını bırakabilecek en önemli atık yönetim biçimi olduğudur.

 

Uşak İli; tekstil, pet, kauçuk ve deri sektörlerinde; geri dönüşüm ürünlerinden üretim yapmakta ve ülke ekonomisine çok ciddi kazanımlar sağlamaktadır. Bu sebeple de Geri Dönüşümün Başkenti olarak anılmaktadır. Uşak ilinde tekstil, pet, kauçuk ve deri sektörü gibi Geri dönüşüm sektöründe tahminen 15.000 kişiden fazla istihdam sağlamaktadır. Yine tahmini rakamlara göre Uşak ilinde yılda 500.000 ton/yıl endüstriyel atık geri kazanılmakta bunun 260.000 Ton/yıl tekstil teleflerinin geri dönüşümü olmaktadır.

 

Kalkınma çabasında olan ve ekonomik zorluklarla karşı karşıya bulunan ülkemizin de, tabii kaynaklarından uzun vadede ve maksimum bir şekilde faydalanabilmesi için atık israfına son verilmesi, ekonomik değeri olan maddeleri geri kazanma ve tekrar kullanma yöntemlerini araştırmamız gerekmektedir

 

Türkiye’de uygun mevsim koşullarının olduğu yıllarda bile 885.000 ton pamuk üretimi gerçekleşmektedir. Pamuk üretiminde devletin doğrudan gelir desteği yüz ölçüm ve rekolteye bağlı olmakla birlikte tahminen yıllık 1.350.000.000 TL olmaktadır. Geri kazanılan tekstil atıkları, %30’luk pamuk üretimine karşılık gelmektedir. Pamuğa verilen teşvikler, üretim için kullanılan su ve ürünü boyamak için kullanılan kimyasallar düşünüldüğünde geri dönüşümden elde edilen elyafın önemi daha da artmaktadır. Bunun yanında pamuk üretimi ile pamuk tüketimi arasında 2013 yılı rakamları ile 542.000 Ton fark bulunmaktadır. Bu fark ithalat ile çözülmektedir. Tekstil atıklarından elde edilen elyaflar pamuk yerine kullanılmaktadır. Sektöre gerekli destek verilirse ithalatın azaltılması söz konusudur.

 

Doğanın ancak birkaç yüzyılda hatta birkaç binyılda (5000 yıla kadar) tümüyle yok edebildiği atıkların doğaya terk edilmesini önler.

 

Geri dönüşümün başlıca faydaları aşağıda ki gibi sayılabilir.

  • Atıkların bir köşeye atılıp çürümeye terk edilmesi yerine ekonomiye dönüşünü sağlar.
  • Hammadde üretiminde elektrik tasarrufu sağlayarak işletmeleri daha karlı kılar.
  • Belediyelerce işletilen geri dönüşüm tesisleri belediyelere azımsanmayacak miktarda nakit girişi sağlamaktadır.
  • Ambalaj atıklarının yaygın geri dönüşümünde ise firmaların ambalaj giderleri büyük ölçüde düşeceğinden özellikle tüketiciye yansıyan fiyatlarda belli bir düzeye kadar düşüşler görülebilir.
  • Kimi geri dönüşümlü malzemenin hammaddesi Türkiye'de bulunmadığından yurtdışından ithal edilmektedir.
  • Geri dönüşümün belediyeye yapacağı ekonomik katkı özellikle temizlik işlerinin niteliğinde yükselişe neden olur.
  • Geri dönüşümlü atıkların her gün toplanma zorunluluğu olmadığından her gün toplanması gereken atık miktarı azalır, bu atıkların daha düzenli toplanmasını sağlar

Geri dönüşümlü malzemelerin yapıldığı toprak kaynaklı hammaddeler uzaklardan değil, doğrudan üretimin yapıldığı kentlerden toplanacağından hammaddelerin ulaşım giderleri büyük oranda düşer

 

Tüm dünyada geri dönüşümden elde edilen ürünler desteklenmekte ve bu konuda bilinç yaratılmaktadır.

 

 

Ülkemizde de geri dönüşüm sektörü her geçen gün değer kazanmakta, sektör ile ilgili tüm bakanlıklar nezdinde çalışmalar yapılmaktadır.

 

Ancak, 3065 sayılı Kanunun sosyal ve askeri amaçlı istisnalarla diğer istisnalar başlıklı 17. Maddenin 4-g alt bendinde “… ile metal,  plastik, lastik, kauçuk, kâğıt, cam hurda ve atıklarının teslimi KDV’ den istisna edildiği halde Terzihanelerde ve hazır giyim atölyelerinde oluşan kırpıntılar; hurda kapsamında geçmemektedir.

 

Yani; tekstil telefleri  hurda kapsamında olmadığından KDV’den müstesna değildir, %8 KDV uygulanmaktadır.

 

Fiiliyatta tekstil atıkları iki şekilde toplanmaktadır. Terzihanelerde ve hazır giyim atölyelerinde oluşan kırpıntıları toplanması ve çöp toplayıcılarının çöplerden toplandıkları tekstil atıklarını tefrik etmeleri şeklinde toplanmaktadır.

 

Söz konusu atıkları toplayan kişilerin vergi mükellefi olmamaları sebebiyle bu atıkların geri dönüşüme tabi tutulması sürecinde ciddi bir oranda belgesizlik sorunu ortaya çıkarmakta bu da geri dönüşüm sürecinden sonra tekstil sektöründe kayıt dışılığa yol açmaktadır. Özü gereği hurda niteliğinde olan tekstil atıklarının istisna kapsamına alınmaması, bu atıkları toplayıcıların ağırlıklı olarak mükellefiyetinin olmaması tekstil sektöründe kayıt dışılığı arttırmak suretiyle kümülatifte daha büyük vergi kaybına yol açmaktadır.

 

Gerek tekstil sektöründe kayıt dışılığın azaltılması, gerekse de Tüm dünyada geri dönüşümden elde edilen ürünler desteklenmesine uygun olarak ciddi bir katma değer yaratan geri dönüşümün desteklenmesi adına Tekstil teleflerinin de diğer ürünler gibi hurda kapsamına alınması ve KDV’den müstesna olması gerekmektedir.

 

Önerimiz;

Geri dönüşümün başkenti olan  UŞAK şehrinde gerek sanayicinin yükünün hafifletilmesi, gerekse de fiktif hareketlerin ortadan kaldırılması ve aynı zamanda belgesizliğin önüne geçerek toplam vergi hasılatının arttırılması ve bu suretle sanayicinin vergi incelemesine muhatap olmaması için vergi mevzuatında aşağıda ki gibi düzenleme yapılması gerektiğini düşünmekteyim;

Konu ile ilgili olarak 3065 sayılı Kanunun sosyal ve askeri amaçlı istisnalarla diğer istisnalar başlıklı 17. Maddenin 4-g alt bendinde cam ibaresinden sonra tekstil ibaresinin eklenmesi gerekmektedir. 

Gerek Terzihanelerde ve hazır giyim atölyelerinde oluşan kırpıntıların toplanması, gerekse de çöp toplayıcılarının çöplerden toplandıkları tekstil atıklarının ve tefrik edilmek suretiyle; metal, plastik, lastik, kauçuk, kâğıt, cam hurda ve atıklarının yer aldığı hurda kapsamında geçmemektedir. Dolayısıyla tekstil telefleri hurda kapsamında olmadığından KDV’den müstesna değildir, %8 KDV uygulanmaktadır. Tekstil teleflerinin de diğer ürünler gibi hurda kapsamına alınması ve KDV’den müstesna olması gerekmektedir.  

Ayrıca; Gelir Vergisi Kanunu 94/13-b maddesi gereğince tekstil telefleri hurda sayılmadığından teleflerin toplanması esnasında %5 stopaj alınmaktadır. Bu rakamın da diğer hurda mal alımları için % 2 oranına çekilmesi gerekmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder